Söndag/självömkan

Söndag. Jag brukar älska söndagar. På söndagar brukar jag ha ”den kravlösa dagen”. Slappa, laga god mat, baka, läsa, lyssna på en massa musik, surra i telefon ta långa fikor med goda vänner. Promenader. Ligga i sängen och läsa och dricka te. Hela kittet liksom. Något av ovan nämnda brukar fylla söndagarna för mig. Men som ni förmodligen redan listat ut så är denna söndag inte ens i närheten av att vara den kravlösa, slappa sköna dag den BORDE vara. Nej. Istället för kaffe på mysigt kafé blev det femkronors UB-kaffe, i folkmun även kallat rävgiftet. Eller Stora magdöden.

 

 

Vad jag hade velat gjort i dag:                                                          

Klivit upp pigg och fräsch klockan nio.                                                  

Tagit rask före-frukost-promenad i kylig morgonluft         

Bakat Berts Lussebullar.      

Lagat en massa mat.            

Fikat med vänner.             

Läst den där och den där boken som bara ligger och väntar.                  

Ätit den goda maten jag lagat.                   

Inte gnällt. 

Tittat på någon bra film på kvällskröken.                                             


Vad jag gjorde:

 

Tvingade upp ögonen klockan… Halv ett. Jisses! Givetvis är jag nu fruktansvärt trött och seg. Men det är orättvist! Jag hade ju lugn och fin filmkväll hos Lullens igår! Hmpf. När jag masat mig upp tittade jag ut genom (mitt enda) fönster och beskådade dysterheten utomhus. Regn. Dimma. Skymning?! Var nästintill beredd att lägga mig i sängen igen. Satte mig istället framför datorn. Satt kvar vid datorn. Satt en stund till. Insåg att jag behövde gå till UB*. Gick till UB med Emma. Kopierad några texter och hittade en finfin bok med Berglinserier. Blev glad. Insåg att det var felprioritering en dag som denna. Struntade i det och lånade den ändå. Må ju ha något uppmuntrande när jag tar blo.. Rapportskrivningspaus. Tog en femminutare med Emma, det vill säga: drack en mugg femkronorskaffe. Var trött. Gick hem. Läste lite i Berglin. Tittade på kurslitteraturen. Satte mig vid datorn. Gnällde. Gnäller.

 

Och dagens absoluta bottenmärke är att jag –hur mycket jag än försöker- inte kan skylla ifrån mig på någon som helst annan.

 

Fnys.

 

Nu ska jag brygga en STOR mugg kaffe och en STOR mugg te (koffein är bra. Särskilt som jag inte snusar längre *gråter* ). Dessutom ska jag gaska upp mig för om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag egentligen att det är lite kul att skriva rapport. Faktiskt. Bara inte just nu.

 

 *Umeå Universitetsbibliotek


Kommentarer
Postat av: Emma

Människor mår inte bra i avsaknad av dagsljus så ÄR det bara. En konstig känsla av sentimentalitet har smugit sig in i mitt sinne också. Jag funderar på att köra ut den... men tja. Du vet.

2006-12-10 @ 17:35:27
Postat av: Elin

Du har rätt, avsaknad av dagsljus kan göra även den hurtigaste en smula nedstämd.

Kram

Postat av: Bert

Vilken ära!

Blev dom bra?

2006-12-10 @ 21:05:32
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Elin

Bert: Äsch då, jag hann ju int. Men då min ömma moder meddelat att hon inte tänkte baka några Lussekatter i år tänkte jag att jag skulle göra det och ta med hem och överraska. Så nu i veckan kommer det definitivt bli baka av! Och då må jag ju givetvis provbaka ditt recept. Det såg ju så delikat ut! :)

Jag återkommer med resultatsanalys. ;)

Postat av: Liv

Nämen Hej! Roligt att snubbla in här :)

2006-12-11 @ 11:13:10
URL: http://www.supergirl.webblogg.se
Postat av: Elin

LIv: Men hej! :) Det var ett tag sedan! Din blogg ryker genast in på länklistan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback