Hm!

Jo, jag har kanske tänkt om lite kring fenomenet Åre. Klart jag förstår varför folk åker till Åre, liksom. Det är klart.
   Men nu sitter jag och funderar över andra saker kring Åre: Jag satt nämligen och såg på någon nyhetssändning, givetvis live från en snösoffa täckt med renskinn. Kan ha varit TV4. I alla fall så sitter de och intervjuvar han norsken som ska bygga en massa i Åre. Och det enda han med flera vill bygga är lyx med pooler på balkongen (hur går det till?) och kök som vilken mästerkock som helst med glädje skulle arbeta i.
    Och jovisst, nog förstår jag att det finns folk som vill lyxa till det under fjällsemestern, absolut -men alla andra då? Alla andra som gärna skulle vilja unna sig en veckas skidåkning, som också skulle vilja få med sig sina barn och njuta lite av solen och snön? En Helt Vanlig Familj? Nog vet jag att det under min uppväxt -trots två hårt slitande föräldrar- aldrig i helvete skulle ha funnits pengar till en lyxig skidsemester. Och nu är det väl ännu värre? Jag menar, nu är det välan ännu större klyftor i samhället? Ännu fler som inte har en chans att få komma i väg till de svenska fjällen, till exempel? Och det är klart som korvspad att affärsmän vill göra sig pengar på sina lyxiga byggen, men... Alltså...

Jag tycker bara att det borde byggas något mer "normala"  boenden också. Utan pool på rummet, äkta konst på väggarna och designade toaletter.

Så det så.


Nu ska jag kolla på Anja Pärson.

Senare: Shit! Hon satte den! Wow!!! Grattis till Anja!

Kommentarer
Postat av: Bert

Jag håller med dig. En gång har jag bott en vecka i lyxlägenhet i Åre. Det var en kompis som ville fly sin fyrtioårsdag. Det var tillika nyårshelg. Hyrde en lägenhet, som var superdesignad, med bubbelpool, svart marmor i köket, björkgolv, balkong mot Åresjön, bastu i nedervåningen (som alltså inte var källaren).

Vi hade hur bra skidåkning som helst, hur kul som helst ute på pubar och restauranger.

Men de eftermiddagar vi vill vara "hemma" infann sig aldrig det där riktiga myset.

Fram för vettiga boalternativ. Med doft av blött ylle, brasa och mys! Det skall vi inte unna uppkomlingarna, som bara finns där för att göra sig ännu mer pengar.

Postat av: Elin

Bert: *tummen upp* :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback