Intet nytt under solen

Nej, jag såg inte melodifestivalen -fast jag var ensam hemma igårkväll och faktiskt tittade på tv större delen av kvällen. Jag tycker helt enkelt inte att det är så intressant och dessutom är jag inte så förtjust i musiken. Det enda som var en smula roligt var att det sändes från Ö-vik.

Och nej, jag bryr mig inte det ringaste om att Britney Spears har rakat skallen. Alls. Och hur länge ska kvällstidningarna suga på Anna Nicoles död? Herregud, har inte Aftonbladet (och alla andra blaskor)  åtminste nå'n form av distans? Ja, jag kan erkänna att jag brukar surfa in och läsa på Aftonbladet, men jisses.  Kanske  var det inte direkt superintresseväckande förut, men nu är ju siten direkt uttråkande. Papperstidningen köper jag inte.

Den där giriga rovdjurslika sensationslystnaden jag kan se i ögonen hos en del människor (och tycka mig ana i en del "artiklar")  finner jag direkt skrämmande.

Vad hände med egentligen med empatin och solidariteten?

Och när blev det så fult att vara snäll?

Jag är inte nå'n särskilt avancerad människa: Jag tycker om när solen skiner och när människor i min omgivning mår bra. Jag tycker om när människor är snälla och mjuka. Kalla, cyniska och alltför sarkastiska människor kan skrämma slag på mig. Jag är riktigt blödig och har faktiskt gråtit till reklam (det var en bebisreklam för en herrans massa år sedan samt rätt nyligen när norrmejeriers reklam visades från början, då grät jag ikapp med bonden). Måhända är jag en smula alltför konflikträdd, men jag jobbar på det och måhända är jag en smula naiv ibland, men jag har en tendens att vilja tro gott om människor. Jag tillhör den skaran som faktiskt -och det här är liiiite crazy- tycker om människor.

Och så ser jag i alla de här blaskorna med sina skrämmande föraktfulla, hånande artiklar om människor i olika grader av kris; eller om andra männikskor som har sjungit en låt som blev dissad i en tävling så nu frossar man i kommentarer och utrop och sarkastiska, ironiska kommentarer och allt detta hån och all denna jantelag som bara sipprar ut mellan raderna och -näe.

Skrämmande.

Kommentarer
Postat av: Bert

Hörru!
Vi tänker lika!

:wink:

Postat av: Elin

Aj nåw! *tummen upp* =D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback