Sol ute, sol inne

Ja se ett sån't vackert väder! Kan en männscha annat än njuta dessa dagar?

Idag lånar jag ord från Axel Berglund, via
Euskefeurat

VÅRVISAN

Å nöu så ha i tänkt ått sjåong än litn beit
för jä ållihåop som håva köme heit
opå måLe som vä håva jeen i Peit
i tråo no ått jä förstå'e
Råolit hä jär ått samLes nagar gang
e afta få et nagän våra twär å trang
å stå å sete steL å stoiv som en stang
vell man våra gLad no går'e

 

Våorn han sko fäl koma nöu snart
vä'n mäir'n vanlit hiskäli fart
å han sko sjåongäs ein, hä jär jo klart
åt tisdasaftan som vanlit

 

Vintärn ha vöre både kål å lang
å mäir snön än vo vä minnäs nagar gang
å sjåong då högt å räint å manlit

 

Då tjäLan ha gått opp, å löuva sprocke öut
å jåoLa sko brökes, skåoLa jär slöut
då sjåong vä no mäst wår å äin ät egen tröut
så lääng som hä jär sommarvärmen
Äin far åt Stjälät, äin far åt Peit
Äin far dell fjälls än ann bå heit å deit
å fLäir bårtei åss håva mäir'n vanlit sleit
å gnåo å swäittes e stjåortärmen

 

Män nöu då vä håva köme åss heit
för ått ståij å sjåong å kansch ita åss äin beit
så stjiick vä åckså läisamhäita enda deit
man ha så råoLit som man djär'e
KLämmen nöu ei, å trallen allihåop
hä jär bättär än appLåd å braovoråop
åså släpp i stå å bock som e håLvståop
kLämmen ei, jä håva fäl et tappe väre

 

Text: Axel Berglund
Musik: Trad.


 

Det är som vanligt sanslöst mycket att göra, men jag går ändå omkring och småler förnöjt hela dagarna i ända. Känner solen värma krumkroppen och vinden smeka fjunkinden.

Löven slog ut under en natt i helgen, så nu är det alldeles fantastiskt grönt utomhus och livet är gott att leva.

 

Ut och njut!

 

(Själv har jag har starka funderingar på att bo i tält en period i sommar, ävenom jag arbetar. Varenda kväll är det en plåga att gå in, och jag har ju mitt lilla Staika som bara väntar på att få användas igen.)


Kommentarer
Postat av: Söstra

Huuuu för att bo i tält:)Usch! Nä, tacka vet jag en riktig säng att krypa ner i på kvällen. Kram på dä syster!!

2007-05-22 @ 20:38:17
Postat av: Elin

söstra: haha, jamen så är vi lite olika på det sättet också! -även om jag också till fullo vet att uppskatta en riktig säng... =)
Puss o kram!

Postat av: Linnet

Ja, så jäkla härligt med solsken! Värmer både utombords som inombords! Vi syns på fredag ute i friska luften! Kram

2007-05-23 @ 11:26:13
Postat av: Tove

Är ute och gluttar lite med pappas dator innan han far hem igen. Det är mycket jag inte kommer att hinna läsa...dessutom kom jag inte ens in på din sida förra gången jag lånade datorn.
Ut och tälta och njut av ... ute...jag har t.o.m. förlorat förmågan att uttrycka mej på tangentbordet i frånvaro av min dator.

2007-05-23 @ 22:29:05
Postat av: nisseolle

Vaddå? Ska du bo i tält på gräsmattan utanför huset eller? För det tar mig tillbaka till ljuva barndomsminnen då jag hade ett tält uppe på gräsmattan hela sommaren. Annars kan du ju sätta upp tältet inomhus?

2007-05-24 @ 11:03:47
URL: http://6bilder.se
Postat av: Elin

Linnet: Jajje, ses på fredag! Krams!
Tove: Så du har hittat hit ändå, trots knasdator! Saknar dina små inlägg -och din blogg! Se till att få igång datorn nu snart =)
Ja, tälta blir det när skolan är slut. I alla fall ett tag. Ut och njut!
nisseolle: Hehe, ja det kanske blir så ;) Neeeejdå, hade nog tänkt att fara iväg en sväng och slå upp tältet bortåt... Hm, jag har inte kollat kartan ännu. Men vi får se. Tält på gräsmattan är ju en annars en riktig gammal klassiker. Kanske ska göra en så'n i sommar istället, så grannarna får nå att täle om, hehe.
(Och jag har faktiskt slagit upp tältet ett par gånger inomhus, när det var nytt)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback