Nyflyttad!

Ja, nu har jag äntligen kommit bort från lilla skrubben och därmed landat i en betydligt rymligare tillvaro. Med den större tillvaron kom dessutom en hel del smuts och snusk från föregående hyresgäst vilket inte är så kul, men jag är så nöjd och glad ändå. Här är tapeterna randiga av fett och smuts, duschgolvet har en hal hinna och en grov grå rand, men jag ska skrubba med rotborste och ett medel som faster Rita rekommenderade. Dessutom ska jag få omtapetserat och ommålat i precis heeeela lägenheten. Även om det är väntetid på sisådär sex-åtta veckor så känns det inte alls särskilt farligt. Jag ska hämta färgprover och alla nycklar på måndag. Och det ska bli sååååå roligt! Till och med köksluckorna (som har stora fettmärken efter generationer av fingrar) ska målas om. Inombords gnuggar jag förnöjsamt händerna. Hehe.
Det enda trista är att det inte är någon idé att packa upp alla böcker i och omsorgsfullt placera dem i min rangliga bokhylla. De ska ju ändå plockas ner snart igen tänker jag. Så de får bo i bananlådor så länge, placerade i bokhyllan så det känns som jag bor på ett lager -som ömma fadern så riktigt påpekade. Och på tal om ömma fadern och modern så går dagens, veckans och årets eloge till dem. För som de har slitit! De har burit och putsat och fejat och packat i och packat upp och kuskat fram och tillbaka över stan för att leta återvinningscentraler och hej och hå. Givetvis har jag varit med på allt detta också, så hjärtlös är jag inte så jag lämnar allt åt dem, men jag kan på rak arm säga att utan mamma och pappa hade det inte gått. Så jag bockar och tackar och skrapar och bugar. Och om jag får barn (och det ska jag ju) så har jag lovat mamma att jag ska göra samma sak för dem. Såklart!

Och idag har jag spenderat timmar med favvo-Lullen nere på staden -fikandes och flanerandes och handlandes. Nu ikväll är jag fyr-bjuden på fester(alltså, jag är bjuden på fyra olika fester *skryt* ). Vissa perioder leker verkligen livet!

Någonstans mitt i allt detta ska jag plugga ocskå. Har en hel del jag måste hinna ikapp, men precis just nu känns ingenting omöjligt. Som Lisa Nilsson så riktigt sjunger: "Långsamt leder också någonstans". Och det gör det ju!

Dessutom vill jag gärna flagga för två inlägg : först
Bert Bodins inlägg på sin blogg som jag tyckte var lysande och därefter ledaren i dagens VF. Tänkvärda braord! Läs och betänk! Läs gärna kommentarerna också.

Nu ska jag till att dusch och prova dagens inköp, käka middag och knalla iväg på trevligheter.

Ha det så gott alla!

Över och ut.

Men vafalls! jag ser att alla mina länkar försvunnit! Ämen va fa.. Får åtgärda det senare...




Kommentarer
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Grattis till flytten! Javisst är det bra med föräldrar, de kan underlätta mycket här i livet. Måste komma ihåg att ge mina också en eloge.

Postat av: noah

Måste ju kommentera lite också. Först grattis till flytten! Tänkvärda tankar i länkarna också (även om jag inte orkade läsa allt - som vanligt).

2007-03-04 @ 14:55:24
URL: http://6bilder.se
Postat av: Elin

Torparfrun: Tack! =)

noah: Ja, ja! Kommentera mera! :D
Man tackar, det känns skönt att ha flyttat. Dock har skolarbetet hamnat betänkligt på efterkälken... För det är ju så att man faktiskt inte orkar läsa allt alltid. Även om intentionen finns där.

Postat av: Bert

Men alltså! Finns det ingen rim och reson. Inte skall väl du fixa rent, efter den förra hyresgästen.

Någonstans finns bestämmelser om vad en hyresgäst skall göra. När man flyttar skall man flyttstäda. Och det har inget att göra med om lägenheten skall topprustas 8 veckor senare.

Du skall ha en fullt fungerande lägenhet tills dess. Annars skall du ha reducerad hyra. Lyssan med Hyresgästföreningen.

Men Grattis till flytten, säger jag ändå. Det ljusnar väl ännu mer vad det lider.

2007-03-05 @ 10:00:03
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Elin

Bert: Jodå, men jag flyttade in ett helt dygn tidigare, dvs på den tidigare hyresgästens kontrakt. Då gjorde vi en privat deal om städ. Som han såklart inte höll. nackdelen var att allt gick så fort så vi hann inte skriva något papper oss emellan. Därmed har Bostaden (min hyresvärd) inte längre något ansvar för städ, informerade de mig om när jag ringde och gnällde.

Dock! Nu när du säger det, tidigare hyresgästen nämnde att han haft hyresreducering när han bodde här! Hur det fungerade vet jag inte, men jag ska definitvt kolla upp detta!
Tack för tipset och omtanken!

Och det är klart det ljusnar, för bara några veckor sedan inträdde mörkret redan kl. 14.30, numer är det ju ljust till framemot fem-halvsex! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback