Jag hör...

...hur de bråkar med varandra i lägenheten ovanför. Det är skrik och spring och slå i dörren. Tunga hälar i golvet. Min skomakarlampa vibrear i fönstret. Hon som brukar sjunga, hon som bor där ovanpå. Jag vet inte vem hon är, men hon brukar sjunga på toaletten. Ibland i duschen. Då låter hon glad. Jag brukar lyssna på henne och bli lite glad jag med. Det gäller ju att passa på liksom.

Men i dag är det bråk alltså. Jo, jag har ju förstått att de är två däruppe, hur de nu står ut med det på bara 25m2. Så kanske inte undra på att det blir bråk. Jag hör hur de hyschar på varandra mellan varven. Grannarna får inte höra. Eller är de rädda att störa?

Jag vet inte.

Men i dag är en så'n där dag. En så'n där dag när det enda jag ser är ensamma, trötta människor. Slitna, lessa. Lätt uppgivna. En del med något desperat i blicken. Lätt panik.

Förmodligen är det bara min egen rastlöshet som skiner igenom. Min egen trötthet. Min egen totala brist på tålamod som alltid sätter käppar i hjulen för mig.



Nu har det tystnat där uppe. Kanske har de blivit vänner. Kanske har de gått och lagt sig med ryggarna mot varandra och luften tät av outtalade ord. Eller mättad av alltför många uttalade sådana.

Kanske inbillar jag mig alltihop.

Men nu är det tyst och jag inbillar mig att de sover.

Så strax även jag.

Kommentarer
Postat av: Bert

"Ögonblick i Ume"

;-)

Postat av: Marge_II

De gånger jag råkar höra andra bråka blir jag så illa berörd, nästan skamsen.
Men själv kan jag bråka som attan!

2006-12-15 @ 13:14:00
URL: http://blickt.blogspot.com/
Postat av: Knapsu

Hmm... Kjell Höglund " Jag hör hur dom älskar med varann i våningen ovanför, jag hör inte honom men hon låter bra"
Om jag minns rätt.

2006-12-15 @ 14:06:21
URL: http://knapsublogg.blogspot.com
Postat av: Liv

Vad vackert du skriver.

2006-12-15 @ 15:21:11
Postat av: Elin

Bert: Haha, jaa

Marge_II: Hej och välkommen!Mm, jag kan känna så ibland jag med. Men jag har som vant mig (hemska tanke) efter ett antal år i dåligt ljudisolerade hus. Och själv kan jag också bråka som attan, haha.

Knapsu. "Jag hör hur de ligger med varandra..." är det va? Inte älskar? Eller... Hm, måste kolla.
Jo, ligger med varandra. Mycket bra låt, för övrigt. :)

Liv: Åh, tack! *glad*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback