Sommarplaner

Det är förmiddag och jag har varit vaken ett par timmar. Ätit långfrukost, lyssnat på radio och läst. Ena halvan av krumkroppen är fylld med hämningslös energi, andra halvan är breddad med oöverstiglig trötthet. Vilket antiklimax.

Huvudet är fyllt av dåligt samvete för bristande matvanor den senaste veckan, toppat av pizza och vin igår. Förvisso var det mycket trevligt, men nog hade jag väl kunnat strunta i pizzan, tänker jag. Kroppen känns tung och osamarbetsvillig. Och det är inte -bara- vinets fel.


Till veckan är det dags för examination, då får jag mitt lärarbesök från universitetet. Personen i fråga skall följa med och titta på en av mina lektioner och därefter bedöma om jag blir godkänd eller inte. Och jag tycker det låter helt absurt. För hur ska man på en enda lektion kunna bedöma hur en praktik på sex veckor gått? Min kära handledare på skolan, alltså den lärare jag följer under dessa veckor, kommer såklart vara med också. Men hon kan inte betygsätta mig, bara guida mig. Och återigen: jag tycker det är en smula befängt. Det är ju hon som följt mig och sett utvecklingen! Och den enda gången man får "finbesök" från universitetet är man oftast så nervös att det mesta kan gå åt skogen. Nåja. Det ordnar sig nog, men jag tycker ändå att det är en smula... Befängt.


Veckan därpå är det dags för jobbintervju. Det är samordnaren för några boenden med utvecklingsstörda (är det en korrekt benämning?) som söker sommarpersonal samt eventuellt timvikarier till hösten. Och det låter ju toppen, tycker jag. Och jag har en sådan tur, för jag har inte haft... Tid (?) att söka sommarjobb ännu. Eller tid och tid, snarare har tanken funnits där men det har hela tiden blivit andra prioriteringar vilket kanske inte varit så smart.

Men så en dag ringde telefonen och det var den här samordnaren som ville pratas med mig. Hon hade fått mitt nummer av min kära bästaste vän Ulrica, som ju redan fått jobb. Tack Ulrica! Ulrica är så mycket bättre än mig på att tänka långsiktigt. Nu är det ju inte säkert alls att jag får detta jobb men jag har, återigen tack vare Ulrica, ett annat nummer, en annan samordnare, att ringa också. Dessutom har min kära handledare på skolan där jag har praktik gått med på att vara referensperson åt mig. Tydligen vägde lärarutbildningen tungt när det kom till möjligheten för mig att få jobb. Det var ju ett tag sedan jag arbetade inom vården, men den pedagogiska kompetensen från lärarprogrammet påpekades av samordnaden och då är ju min nuvarande handledare den perfekta referenspersonen! Jag hoppas det går bra och att jag får jobbet. Jag tror jag skulle komma att dels göra ett bra jobb, dels trivas med det. Nå, den som lever får se.

 

Det enda som skrämmer mig är att jag kommer "sitta fast" i Umeå. Inga fjäll, inga vandringar, inget fiske i blanka fjälltjärnar under arla morgontimman.

Men jag kanske får pengar över så jag kan ta upp det där med körkortet igen då. Det har legat i träda i snart tio år, sen senaste försöket då jag kuggades av "Kugg-Ove" med motiveringen: "inte tillräckligt systematisk säkerhetsgenomgång av bilen samt något för långsam hastighet i bostadsområde". Kugg-Ove var känd för att kugga tjejer och på den tiden hade jag hennafärgat långt hår, hål i näsan och långkjol. Förmodligen uppfyllde jag alla kriterier för en "flummig individ av det icke ansvarstagande kvinnliga könet". Han var en riktig stofil och sur---. Nu på senare år kan jag skratta ganska hjärtligt åt hans beteende men då var jag arton och inte direkt hårdhudad, så jag grät och tyckte världen var en hemsk och ond plats. Och även nu kan jag säga att han betedde sig som ett riktigt svin och praktarsel. Han var extremt otrevlig och osympatisk. Förmodligen var han bitter och hatade sitt jobb och alla galna människor som ville ge sig ut på vägarna. Maktgalen var han säkert också. Usch vad jag har fördomar.

Efter det försöket har jag flyttat omkring i Sverige och arbetat och studerat på alla möjliga och omöjliga orter. Det är ju inte så lätt att övningsköra i väglöst land liksom. Och inte har man råd att ta ens en endaste liten körlektion när man är student! Men nu om jag får detta jobbet, så kanske, kanske. Det skulle ju vara så oerhört skönt att få det avklarat. Och

-freeeeeeeedooooooom!

Oh, ljuva tanke: att kunna brassa iväg hem eller upp till fjälls eller ut till någon sjö eller åka på road trip, närhelst jag vill! Ja, förutsatt att man har råd med bil då. Men med extrajobb till hösten kanske man har råd med det också. Ah, nu har jag en plan och en idé, så skönt! Nu gäller det "bara" att få jobb också då.


(Och så ska jag banne mig köpa en digitalkamera.)

 

Men det löser sig som han sa, den däringa gubben som sket i vasken.


(Och här hade jag tänkt lägga in en jättefin bild på en blomsteräng hemifrån, men jag har skaffat vista och fattar helt enkelt inte hur man gör för att få skrivaren och scannern att tillåtas köras av datorn. Äh. Ni får föreställa er!)

Kommentarer
Postat av: Lullen

Men så kul att det var uppskattat, jag vet att det kommer att gå jättebra. Såklart att du får jobba, annars är det nått fel på världen =) Nu är kl 03:04 & jag har min vana trogen lyckats vända på dygnet totalt, du ligger förmodligen & sussar sött om du inte är på efterfest... Hoppas du haft det kul ikväll vännen min, vi höres. Stora kramar!

2007-04-29 @ 03:08:39
Postat av: Torparfrun

Jag har varit på jättetrevlig födelsedagsfestival i grannbyn med livemusik, mat och en massa vänner. Då när jag sitter vid samma bord som Stefan Sundström och lyssnar på en Vyschofski-tolkare (hur stavas det?) så kommer jag på mej själv med att börja tänka på Elin. Det här måste jag berätta för henne och han satt och lutade sig på min jacka och visade mej bilderna han tog.. och tacka för att du skickade mej till hans hemsida så jag redan hade hört "Nog fan finns det pengar men inte finns dom här" så jag kunde känna igen den på livepremiären och få ett samtalsämne. Konserten skulle du också ha varit med på. Han blir alltid så familjär när han spelar på Skogsnäs och nu var han så spontan så han t.o.m. blev nervös...
Nåja den bästa konserten stod ändå Maud Lindstöms band för. Hon har själv en bärande härlig röst som för fram de oblygaste låtar på ett kaxigt sätt som jag hrt örut. Men hennes band med den lilla energiska trummslagerskan var en glad bekantskap!
Ojdå nu har jag visst skrivit värsta romanen här men det är för din skull Elin.

Postat av: nisseolle

Är ute och bakisbloggläser. Tänkte mest säga lycka till med lärarbesöket (som kommer att gå så bra) och jobbansökan (som kommer gå lika bra om inte bättre). Och såklart alla planer på körkort och road trippar och sist men inte minst: lycka till med Vista...

2007-04-29 @ 11:19:49
URL: http://6bilder.se
Postat av: Marge_II

Det kommer att fixa sig; både med vikten (trots pizzan - det är ju inte de enstaka tillfällena som är avgörande), examen, jobb och körkort.
Det känner jag på mig.

Lycka till!

2007-04-29 @ 14:14:31
URL: http://blickt.blogspot.com/
Postat av: Elin

Lullen: Klart det uppskattas! =) Ses snart, puss o puss! =)

Torparfrun: Ah, ja jag såg han skulle spela på Skogsnäs! Och jag ville så gärna vara där! Det närmsta en sådan intim spelning jag -nästan- har varit på var när han spelade i Styresholm (Prästmon) för några år sedan. Tyvärr var jag mitt i flytt och kunde inte gå. :( Men så bra att du hade hört "nog fan finns det pengar" då, haha! :) Mycket bra låt,för övrigt! Och sedan födelsedagskalas och "finsällskap", ja håhåjaja, vad ska man säga? Det lät onekligen väldans revligt...
Maud Lindström har jag hört nån gång i livet, men jag minns inte ås mkt, tyvärr. Kanske på Urkult nån gång, månne?

Det är klart du ska skriva roman när det är sådana intressanta saker som händer! :) :) :)

nisseole: Haha, bakisbloggläser, minsann! Tackar för lyckönskningarna. Och Vista, pja... Jag fick det gratis för jag är student, en kompis kom och styrde upp detoch jag sitter och pillar och förstår ungefär... Pja, lite, men inte det väsentligaste.

Marge_II: Tack! Pja, dessa ord är värda att slitas på: Långsamt leder också någonstans. Det gäller både vikt, examen och körkort.
Tack för finbild! :)

Postat av: nisseolle

Är här och bakisbloggläser igen. Helt perfekt när man har sett alla teveserier man vill se. Men du har ju inte skrivit något nytt så jag tänkte inte skriva nån ny kommentar, men så kom jag att tänka på: ohhh kan man få gratis Vista? Det visste jag inte. Försökte få det till en ordvits men det lät mycket bättre i huvudet. Som det mesta jag säger/skriver ;)

2007-05-01 @ 16:39:35
URL: http://6bilder.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback