Hund!

På väg ut till tvättstugan möter jag en kille och hans lilla svarta hund. Det är en valp som med spetsiga öron och viftande svans nyfiket plirar åt mitt håll. Jag ler och hälsar tyst på den.  Tänker att det är ju en hund, nog borde den kunna med lite telepati? Känna att jag kliar den bakom öronen och nosar den i pälsen? Hunden och jag fortsätter tjuvkika på varandra. Husse blir lite besvärad och drar med sig lillhundet en bit bort. Det är uppenbart att de väntar på någon, men inte på mig.
Jag går in och bokar tvätt-tid. Det fanns en ikväll vilket var bra, för jag ska ju flytta nu så mina kläder behöver vara rena tills jag lärt känna min nya tvättstuga och dess innevånare.

Ut igen och valp med husse står kvar. Nu viftar den ännu mer på svansen, sådär så hela gumpen följer med i rena glädjen. Och det är klart, vi känner ju varandra nu, är nästintill gamla bekanta! Hussen backar ett par steg och vänder sig om. Är han rädd att jag ska rusa fram och "Ååååhhh, vilken SÖT liten rackare, vad kan lilla voffsingen heeeeeetaaaaa?"  med min allra mest bäbisliknande röst. Hade han känt mig hade han vetat att det inte riktigt är Min Stil, kära du. Men han gör ju inte det. Känner mig. Nå, jag pratar vidare med hundet och går in igen. En kvart senare har jag rafsat ihop tre välfyllda påsar till återvinningen och är återigen påväg ut genom dörren. Ser dem i ögonvrån, men nu är det annat ljud i skällan, för nu har jag med mig påsar som det kling-klingelingar (glas och metall) om. Lille valpen gömmer sig bakom husse och kikar fram bakom hans ben. Rädsla blandat med nyfikenhet. När jag kommer tillbaka från sophuset är de borta, men valpen har satt sina spår, både på marken och i mig:
"Nu när jag flyttar större kanske... Men inte nu, ska ju strax på VFU... Hm, men kanske till sommaren -nä då hoppas jag ju på att få jobba heltid...  Men...  Men..."

Kanske måste ringa syster och fråga om jag får vara hundvakt i ett par veckor. Deras Lill-Miro är hela familjens ögonsten. Världens snällaste.

I telefon: Mammas röst med pappa i bakgrunden. Billjud och mixtrande med radion: "Vad sa du gumman, jag måste sänka... Jo, vi har åkt från Ö-vik nu, vi ringer när vi närmar oss! Puss puss!" Pappa brummar bifallande i bakgrunden och jag tänker: Vilken tur jag har.

Miro med kompis

Miro med collie-kompis som jag i skrivande stund glömt namnet på. Kan vara Axel eller något dylikt. Och allrakärastesyster eller svågern min har knäppt bilden. Tror jag. Eller hans pappa. Eller mamma.


Kommentarer
Postat av: söstra

Hahaha...sikken söt bild. Upplysningsvis kan jag säga att vovven på bilden med min älskling heter Sanny och inte Axel=)Hoppas allt går bra med flytten och att du kommer att stor trivas!!Bamsekramar från syster.
PS! Om du fixar med frakt till Umeå från Sundsvall så kan du väl va hundvakt...synd att det är så långt mellan oss. Puss på dä!

2007-02-27 @ 16:56:59
Postat av: Emma

Varför inte en från djurskyddet som är vuxen och rumsren? Till hösten eller slutet av sommaren? Det finns bara möjligheter!

2007-02-27 @ 17:33:29
Postat av: Ulrica

Eller så kan du få låna mig för att rasta & ta ut på långa promenader, även om jag inte skulle hoppa av glädje direkt *lat*
Tycker för övrigt om att bli kliad bakom örat. Pöss!!!!

2007-02-27 @ 22:28:00
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Ojojoj vad mycket du skrivit sen jag sist tittade in. Var ska jag börja? Uppifrån eller i kronologisk ordning? Nåja hunden kunde jag inte bläddra förbi (jag tror också på telepati med hundar). Nu ska vi se vad resten har för trevligt att bjuda på...

Postat av: Elin

söstra: Hehehe, ja det där med namnminne har aldrig varit min bästa egenskap, tyvärr. Ja, det vore så himla skönt om vi bodde närmre varandra! PUSS!

Emma: Sant det. Men tempramentet på de hundarna kan vara lite si och så.

Ulrica: Haha, dig lånar och rastar och kliar jag så gärna bakom öronen! :) Kram och puss!

Torparfrun: Japp, här är man kreativ serru! :D Hihi, ha det så gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback