Mest om fjäll.

Trögt går det med bloggandet.
Men solen skiner, tentor ska skrivas och böcker läsas. Vänner skall träffas, bord skall inhandlas och mat skall lagas ätas och hamna i slasken och i soppåsen
(Och ja, jag har läst Berts "Skit i allt") och disken ska diskas.

Jag känner att det jag skriver nu för tiden är föga kvalitativt. Egentligen spelar välan sådant ingen roll, jag skriver ju mest för min alldeles egna skull, men ändå.



Jag såg på VM igår, såg Åket. Det var kul. Jag brukar inte vara så engagerad om sanningen ska fram, men det var ju från Åre och det är ju som nästan hemma och så där.

Iallafall kom jag att tänka på bussarna som går från Åre ut mot Storulvån för vidare färd ut mot Sylarna eller Blåhammaren eller Gåsen eller Helags eller... På de bussarna har arrangöen valt att stolt skriva, med STOOORA bokstäver: "Bussen till de RIKTIGA fjällen". Hahaha, det där tycker jag är hur kul som helst. Det tycker dock INTE Åre-folket.
Men, alltså: Åre. En skuta med en by omkring. Och fem mil därifrån; Fria vidder, stora fjäll, fullt med snö, fullt med fananastiskt härliga fina åk (om nu det är det man vill åt). Men det är klart -man måste ju SKIDA sig uppför backarna. Det finns ju inga liftar. Och så finns det ju inte en miljon andra människor att trängas med och visa upp sig inför. Men det beror väl på vad man är ute efter, förstås.
Hm, jag har ingen riktig poäng med det jag skriver nu, men jag tycker kanske att Åre är en smula överskattat. Dock  -nästa gång jag säsongar blir det nog någonstans i Lapplandsfjällen. Har ju faktiskt bara varit på endast en vintertur där, så det kan vara som dags att bryta jämtlandsjällssäsongskedjan. Men. Inte på någon stooor flådig fjällstation. Jag skulle kunna tänka mig att vara stugvärd. Enda kruxet är att det inte är någon lön. Då blir det ju som bekant lite svårare. Det är dags-traktamente (eller vad det heter, man får en liten liten summa pengar/dag eller något sådant, det var ett tag sedan jag kollade upp det). Icke pensionsgrundande. Icke pengar till hyran på lägenheten som står hemma och väntar.
Men ändå.

148604-10

(Återanvändning av bild, men jag tycker den är så vacker. Jag eller Ann Fahlander har fotat. Sylarna i somras. Ahh.)

Kommentarer
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Det är väl tur att de flesta väljer att trängas på en kulle så får vi andra de fria vidderna för oss själva :-)
Att få din lägenhet uthyrd i andra hand i Umeå under en stugvärdsperiod måste ju vara tokenkelt! Varje termin söker ju hur många nya studenter som helst nya hem. Så var det när jag bodde där för 7 år sen... och en semester är inte heller pensionsgrundande, detta jobb kan ju väljas att ses lite som det. Dessutom är det ganska svårt att göra av med pengar där ute i ödemarken ;-)

Postat av: Bert

Stugvärd i fjällen. Sådana drömmar har även jag. Och vem vet. När jag blir pensionär kanske jag gör slag i saken. Tänk att få bo en hel säsong i t.ex. Nallo, Hukejaure eller Vaimok. Vill vill vill.

2007-02-08 @ 15:54:08
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Elin

Torparfrun: Jo, nog är det tur att de välje kullen, det må jag ju säga. Sliter lite mindre på fjället också. Mm, jag ska fundera på det där med att hyra ut lägenheten. Men innan man får bli stugvärd måste man gå en kurs hos gamla tjära STF och lära sig att hugga ved och göra upp en brasa. Typ. Och för en herrans massa år sedan sökte jag och den dåvarande andra hälften till den kursen men fick avslag. Han hade då gått fjäll och vildmark i malung och jag hade gått friluftsteknink och ledarskap i Årjäng, samt jobbat på Sylarna ett par säsonger. Så jag tror nog att vi kunde göra upp en brasa. Men se det ville inte stf. (MEN JAG ÄR INT BITTER). Heh. Nå, senare i livet ska jag nog söka mig ditåt igen.

Bert: Klart du ska bli stugvärd! Vistas och Nallo är helt underbart, men kanske är där en smula mkt folk ibland. Hukejaure och Vaimok har jag ännu inte haft äran att besöka, men det ska bli. Definitivt.
Ja, drömmen lever. Nå'n gång... :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback