Musik (Det var nästan som Reklam)

Efter att ha sovit en massa timmar under eftermiddag/kväll är jag nu människa igen. Egentligen brukar jag försöka undvika att sova på dagarna, men ibland går det bara inte på annat sätt.

Nu sitter jag och surfar och lyssnar igenom alla Folke-program på
P2:s  hemsida. Ah, ljuva toner. Det var ett portugisiskt stycke -sång och gitarr-  i början på julaftonprogrammet som särskilt fick mina hårstrån att resa sig. Ooooo. Jag kan varmt rekommendera detta program. Jag kommer mig ju aldrig för att kolla upp vilka tider alla de här programmen (Folke, Kalejdoskop, Felicia etc) sänds, så att de har ett 30-dagarsarkiv på SR är ju heeeelt suveränt.

Dessutom må jag -faktiskt- göra lite reklam nu. Vill ni inte läsa det, titta bort bara, annars kommer det nu:
Det är nämligen så att det kommer en hel drös med bra musik på Urkult i sommar! Urkult är en världsmusikfestival hemma i  det fagra Ångermanland. Årets artister (som hittills är klara) är bland annat Triakel, Hoven Droven (kändes logiskt) JP Nyströms, Urban Turban, Lars-Ante Kuhmunen (jojk) och Willie Toors. En tjej till var klar, Eivør Pálsdóttir, men henne känner jag inte till. OM det inte är hon som var på operan och improviserade för ett halvår ett år sedan. I så fall är hon grym! Men jag minns inte...
För övrig så må jag ju tilläögga att min kära fader faktiskt spelat på Urkult, första året som festivalen arrangerades (i dess nuvarande konstellation). Han spelar dragspel och var då med i bandet Lommra. Tjipp, kuriosa!

Hm, något mer jag känner för att flagga för, månne? När jag ändå är i krokarna liksom... Hm, nej just nu är det tomt. Jag missade Sundström när han var här sist, vilket gör lite ont i hjärteroten, men va fasen. Jag har ju faktiskt njutit hans musik live ett par gånger förut och räknar som med att få möjlighet att göra det igen, även om jag missade den här omgången.

Nej, nu ska jag njuta lite av all den häringa musiken samt läsa litteraturen inför morgondagens föreläsning (Vad en kvinna kväder -Kultur och kön på Island i fornnordisk medeltid från boken Nordisk Kvinnolitteratur. Mycket intressant. Om jag ska leka ännu mer finkulturell så kan jag berätta att jag är en sucker på Helmer Grundströms lyrik också. )

Dessutom tycker jag jäkligt mycket om Rage against the Machine, Guns n'Roses (ooo, live -95 (eller var det -94?)), Beastie Boys, Lars Demian,  etc etc. (Jamen jag måste ju trycka in lite "hårda", "fula" adrenalinstinna upproriska hormoner i detta finkulturella också. Hehe. ;) ) Alla de där som man inte kan missa typ Simon and Garfunkel, Queen , REM och så all jazz då...  Och så har vi ju hela blocket folkmusik...

Ooo! Det finns så mycket musik! Det blir en lååång natt detta...

dragspel
 



Kommentarer
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Jag saknade Johan Johansson i din fina artistlista. Annars är det vad jag gillar också.

Postat av: Torparfrun i Meåfors

Var i Ångermanland är hemma?

Postat av: Elin

Klart Jan Johansson är med! :)

Hemma är mitt emellan Långsele och Sollefteå i en liten by som heter Nässe.

Postat av: Bert

Men du har väl ett litet öra för Klingan också? P2 söndag kl 11.

Visst ja - Ni ungdomar sussar ju gott då. Tänkte inte på det.

Men det finns på nätet.

:)

2007-01-18 @ 15:08:12
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Elin

Bert: Heh, nu förstår jag inte, skulle JAG sova klockan elva på förmiddagen?? Har aaaaaaldrig hänt! *hrm* :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback